امروز : سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 12:01
0
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

منومنو

20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی(2)

تعداد بازدید : 1927

20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی(2)

 

در ادامه مقاله قبلی  تکنیک های برتر ترکیب بندی عکاسی را معرفی می کنیم.

8:قانون فردها

در دنیای عکاسی، عجایب زیادی وجود دارد اما قانون فردها در  ترکیب بندی عکاسی چیز دیگری است. این قانون بیان می کند که اگر در یک تصویر تعداد سوژه های فرد وجود داشته باشد تصویر جذابیت بیشتری دارد. این تئوری می گوید تعداد اشیای زوج در یک صحنه باعث ایجاد نوعی سردرگمی در تصویر می شود زیرا فرد نمی داند بر کدام مولفه تصویر تمرکز کند. تعداد اجسام فرد در تصویر طبیعی تر بوده و به چشم ها راحت تر جلوه می کند. البته در ترکیب بندی عکاسی همیشه این قانون صدق نمی کند اما در برخی موارد واقعا کاربرد دارد. تصور کنید چهار فرزند دارید. فکر می کنید در یک شات تصویری کدام را باید خارج از صحنه قرار دهید.

 

20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی(2)

 

تصویر بالا نوعی قانون فردها را نشان می دهد. در این تصویر به طور عمد سه قوس نمایش داده شده است. تصور بر این است که دو قوس می توانست حواس بیننده را پرت کند و او نتواند بر یکی از دو قوس تمرکز کند. این موضوع در مورد هر سه نفر عکس نیز صادق است. در این نوع ترکیب بندی عکاسی از قانون الگو و کادر در کادر نیز استفاده شده است.

20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی(2)

 

در این تصویر کاملا مشخص است که قانون فردها رعایت نشده است. شما می بینید که توجه تان بین دو نفر مدام جابه جا می شود.  این مثل مکالمه دو نفره بین این دو فرد می ماند. به همین خاطر زوج بودن سوژه ها در این عکس به درستی عمل کرده است.

9:پر کردن کادر

پر کردن تصویر بدون باقی گذاشتن هیچ فضای خالی در برخی مواقع بسیار موثر است. در این نوع ترکیب بندی عکاسی تمرکز بر سوژه اصلی است بدون اینکه باعث حواس پرتی در بیننده شود. همچنین به این روش بیننده می تواند با دید بهتری جزئیات سوژه را کشف کند. پر کردن کادر برخی مواقع مستلزم گرفتن عکس از فاصله بسیار نزدیک و حذف برخی از عناصر سوژه است. در خیلی مواقع، این کار به ایجاد ترکیب بندی عکاسی بکر و جالبی می انجامد.

20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی(2)

20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی(2)

در تصویر این شیر تمام کادر با چهره این حیوان پر شده است و حتی حواشی یال ها  نیز حذف شده اند. این نوع ترکیب بندی به بیننده کمک می کند تا به واقع بر جزئیات عکس مانند چشم ها و یا پوست حیوان تمرکز کند. در این تصویر از قانون یک سوم نیز استفاده شده است.

در عکس دوم که از کلیسای نوتردام پاریس گرفته شده است فضای کمی در حواشی ساختمان باقی مانده است. هدف این نوع عکاسی نشان دادن جزئیات معماری سردر کلیسا بوده است.

10: باقی گذاشتن فضای منفی

پیش از این گفتیم که پر کردن فضای خالی یکی از تکنیک های موثر ترکیب بندی عکاسی است. حال می گوییم که باقی گذاشتن مقداری فضای نگاتیو نیز می تواند به همان اندازه جذاب باشد. این امر باعث ایجاد سادگی و مینیمالیسم شود. این تکنیک نیز مانند تکنیک قبلی می تواند باعث تمرکز بیننده بر سوژه اصلی شده بدون اینکه حواس وی را پرت کند.

 

 

 

این عکس از مجسمه غول پیکر شیوا خدای هندو گرفته شده است. این عکس نمونه خوبی از باقی گذاشتن فضای خالی در عکس است. به طور قطع این مجسمه سوژه اصلی عکس است اما مقداری فضای خالی از آسمان نیز در اطراف آن باقی مانده شده است. با دیدن این تصویر توجه ما به مجسمه جلب می شود اما در عین حال فضای خالی این امکان را فراهم می کند که مجسمه خود را بیشتر جلوه گر کند. این نوع ترکیب بندی عکاسی حس سادگی را نیز منتقل می کند. هیچ چیز پیچیده ای در مورد تصویر وجود ندارد. تمام این عکس یک مجسمه است که با آسمان احاطه شده است. علاوه بر این تکنیک از قانون یک سوم نیز در آن استفاده شده است و مجسمه در یک سوم سمت راست قرار داده شده است.

 

11: سادگی و مینیمالیسم

در قانون قبلی نشان دادیم که باقی گذاشتن فضای خالی در اطراف سوژه اصلی می تواند حس سادگی و مینیمالسیم را منتقل کند. سادگی خود یکی از ابزارهای قدرتمند ترکیب بندی عکاسی است. اغلب گفته شده است زیبایی در سادگی است. سادگی به معنی گرفتن عکس بدون پیش زمینه شلوغ و مزاحم است. حتی می توانید با بزرگ نمایی در بخشی از سوژه و تمرکز بر جزئیات سادگی را در عکس ایجاد کنید.

 

در این عکس، قطرات باران بر روی برگ درخت در حالت بزرگنمایی نشان داده شده است. این عکس در عین زیبایی ساده نیز هست. استفاده از لنز ماکرو یکی از ابزارهای مفید برای خلق چنین تصویری است.

 

12: ایزوله کردن سوژه

استفاده از میدان عمق کم برای ایزوله کردن تصویر یکی از روش های موثر برای ساده سازی ترکیب بندی عکاسی است. با استفاده از دیافراگم باز می توان پس زمینه را طوری محو کرد که سوژه اصلی در مرکز توجه قرار گیرد. این تکنیک مخصوصا برای عکاسی چهره مناسب است.

 

در این تصویر دیافراگم بر روی f3.5  تنظیم شده است که موجب شده پس زمینه مات شود. با این کار توجه به گربه با وجود پس زمینه مات بیشتر شده است. این روش یکی از تکنیک های موثر ترکیب بندی عکاسی برای ساده سازی عکس است. این کار در مورد عکس قطرات آب بر روی برگ نیز انجام گرفته است.

 

13: تغییر نقطه دید

بسیاری از عکس ها از سطح چشم گرفته می شوند. اما گرفتن عکس از سطحی بالاتر و یا پایین تر نیز می تواند ترکیب بندی ناب و جالبی را به وجود آورد. این کار را می توان در مورد عکاسان حیات وحش دید که در حالی که بر روی زمین دراز کشیده اند به گرفتن عکس اقدام می کنند.

 

این تصویر از بام برج Montparnasse  در منطقه 15ام گرفته شده است. ایستادن در ارتفاع به شما امکان می دهد تا دیدی پانورامیک نسبت به شهر داشته باشید مخصوصا اگر شب هنگام باشد

 

گاهی اوقات پیدا کردن زاویه دید مناسب باعث می شود پاهایتان خیس شود. عکس بالا از داخل رودخانه   Ballyhoura ایالت Limerick گرفته شده است.

 

14:به دنبال ترکیب رنگی خاص باشید

گاهی استفاده از رنگ در ترکیب بندی عکاسی فراموش می شود. همه طراحان گرافیست، طراحان داخلی و مد و فشن با رنگ ها آشنایی کامل دارند. برخی از رنگ ها همدیگر را کامل می کنند و به لحاظ بصری بسیار گیرا هستند.

 

به چرخه رنگ بالا دقت کنید. می توانید ببینید که رنگ ها به طور منطقی در بخش های مختلف دایره  مرتب شده اند. رنگ های رو به روی هم را رنگ های مکمل می گویند. به عنوان عکاس همیشه باید به دنبال بهره گیری  از رنگ های مکمل به عنوان شیوه ای برای ایجاد ترکیب بندی خلاقانه و جذاب باشید.

تا حالا دقت کرده اید که یک پوستر فیلم ها از چند طرح رنگی آبی / زرد/ نارنجی استفاده کرده است؟ این کار به شیوه ای کاملا آگاهانه برای جلب توجه افراد انجام می شود.

 

 

در عکس بالا از ترکیب رنگ های آبی/ زرد برای عکسبرداری خانه هنر دوبلین استفاده شده است. تن زرد ساختمان کنتراست خوبی با زمینه آبی تیره آسمان برقرار کرده است.

 

رنگ های قرمز و آبی نیز جز رنگ های مکمل هم در چرخه رنگ هستند. مرکز خرید استفان گرین دوبلین در شب عید با نورهای قرمز رنگ نورپردازی شده است. این رنگ تضاد شدیدی با پس زمینه آبی آسمان غروب شهر برقرار کرده است. رنگ آسمان در این وقت شب پس زمینه جذابی برای معماری و نورپردازی های شهر است . اما رنگ خالص سیاه آسمان در اواخر شب نمی تواند چنین کنتراست قوی و گیرایی با نور چراغ های شهر ایجاد کند.

 

ادامه مقاله در این مطلب  گذاشته شد کلیک کنید

 

 

ندا متین 

3dArtist , طراح دکوراسیون داخلی , مدیر سایت سی جی مدل , ارشد معماری ,مدرس نرم افزار فتوشاپ  و فلش  .

دارای مدارک بین المللی سطح حرفه ای  فتوشاپ و تری دی مکس از کانادا و دانشگاه آکسفورد و نوبل آلمان .