امروز : جمعه 24 آبان 1398 ساعت 03:12
0
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

منومنو

20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی(3)

تعداد بازدید : 154

20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی(3)

در ادامه مطلب قبلی ,  در این مقاله تکنیک های برتر ترکیب بندی عکاسی را معرفی می کنیم.

 

15: قانون فضا در ترکیب بندی عکاسی

قانون فضا مربوط به جهت حرکت و یا نگاه سوژه در عکاسی است. اگر از یک ماشین در حال حرکت عکس بگیرید باید فضای بیشتری در جلوی ماشین نسبت به عقب آن در عکس باقی بماند. این کار این مفهوم را می رساند که مقداری فضا برای حرکت ماشین به سمت جلو وجود دارد. به عکس قایق در تصویر توجه کنید.

 

 

 20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی(3)

20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی(3)

 

در این عکس قایق در انتهای سمت چپ عکس قرار دارد و از سمت چپ به راست حرکت می کند. به مقدار فضای باقی مانده در جلوی قایق توجه کنید. می توانیم مسیر حرکت آن را به طور ذهنی تجسم کنیم. در وجود ما تمایلی برای نگاه به سمتی که شی در حال حرکت است وجود دارد. اگر این قایق در انتهای سمت راست قرار داشت نگاه ما از کادر عکس خارج می شد.

 

 20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی(3)

20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی(3)

 

قانون فضا  در ترکیب بندی عکاسی در مورد تصاویر انسان ها هم صدق می کند. قانون فضا بیان می کند که سوژه باید در جهتی در داخل کادر عکس نگاه کند و نه خارج آن. به تصویر موسیقی دان توجه کنید. او در گوشه سمت چپ کادر نشسته است و در حال نگاه کردن به سمت راست ( از جهتی که ما به او نگاه می کنیم) به ناحیه ای بین خود و گوشه سمت راست کادر است. اگر او به سمت دیگری توجه می کرد نگاهش از کادر خارج می شد و غیر عادی به نظر می رسید. او با نگاه کردن به فضای خالی چشمان ما را به سمت نرده ها  و زوجی که در گوشه سمت راست در حال پایکوپی هستند هدایت می کند.

 

16:قانون چپ به راست

نظریه ای وجود دارد که می گوید ما یک عکس را از سمت چپ به راست تفسیر می کنیم، همانطور که یک متن را می خوانیم. به همین خاطر، این نظریه بیان می کند که جهت حرکت در عکس نیز باید از چپ به راست جریان داشته باشد. این جهت درست مانند جهت خواندن یک مطلب است. بسیاری از زبان ها از سمت راست به چپ هستند. با این وجود عکس های فوق العاده ای هم وجود دارند که از راست به چپ گرفته می شوند.

 

عکس بالا از قانون چپ به راست در ترکیب بندی عکاسی استفاده کرده است. این عکس از قانون فضا نیز استفاده کرده است. دقت کنید که چه مقدار فضای خالی سمت جلوی زن نسبت به عقب او وجود دارد. او فضای زیادی برای قدم زدن به سمت جلو دارد. در این نوع ترکیب بندی عکاسی علاوه بر این از قانون یک سوم و کادر در کادر نیز در این عکس استفاده شده است.

 

17:عناصر تعادل در صحنه

قانون یک سوم را در نظر بگیرید. در این اصل می توانیم سوژه اصلی را در امتداد یکی از خطوط عمودی قرار دهیم. گاهی اوقات این کار باعث برهم خوردن تعادل در عکس می شود. برای غلبه بر این مشکل، می توان یک جسم ثانویه با اندازه و اهمیت کمتر در گوشه دیگر کادر قرار داد. با این کار توجه محض از روی سوژه اصلی نیز برداشته می شود. به مثال زیر که از چراغ تزئینی در پل الکساندر سوم است دقت کنید. برج ایفل در سمت راست خود کادر را تکمیل می کند. چراغ نیز در طرف دیگر تعادل را برقرار می سازد.

 

 

شاید بگویید این اصل خلاف ایده فضای نگاتیو باشد. حتی این کادر با قانون فردها نیز در تضاد است. همانطور که پیش از این گفته شد هیچ قانون ترکیب بندی عکاسی وجود ندارد که قابل شکستن نباشد. برخی از این قوانین مخالف یکدیگر هستند اما این امر مشکلی ندارد. تعدادی از قوانین در یک عکس به خوبی عمل می کنند در حالی که ممکن است در عکسی دیگر جواب گو نباشد. مسئله به قضاوت و تجربه مربوط می شود.

عکس بالا در ونیز گرفته شده است. در اینجا نیز چراغ در یک گوشه تصویر قرار گرفته است و برج کلیسا باعث ایجاد تعادل در تصویر شده است.

 

 

در ترکیب بندی عکاسی به این تاثیر ثانویه  عکس می گویند. در دنیای واقعی برج کلیسا به مراتب بزرگتر از چراغ است. اما در تصویر کوچکتر به نظر می رسد. این کار باعث عمق بخشی و مقیاس بندی به تصویر می شود.

18: مجاورت

قانون مجاورت یکی از ابزارهای قوی ترکیب بندی عکاسی است. مجاورت به گنجاندن یک یا دو عنصر در صحنه مربوط می شود به طوری که یا دارای کنتراست باشند و یا یکدیگر را تکمیل کنند. هر دو رویکرد به خوبی عمل می کند و داستان عکس را به خوبی بازگو می کند.

به  تصویر زیر نگاه کنید. در پایین کادر، دسته ای کتاب وجود دارد که به طور آویزان قرار دارند. در بالا نیز کلیسای باشکوه جامع نوتردام دیده می شود. این گنجینه معماری مظهر نظم و ساختار است در حالی که پایه نگهدارنده کتاب ساده اما جذاب بوده و در زیر آن قرار دارد.

این دو به عنصر در تقابل با یکدیگر هستند و در کنار هم به خوبی جلوه می کنند. هر دو نماینده شهر پاریس هستند اما با دو عنصر مختلف یک داستان را بازگو می کنند.

 

 

عکس زیر نیز تصویر روستای کوچک Meyssac در جنوب غربی فرانسه است. در این شات، خودرو قدیمی سیترون در جلوی کافه خیلی خوب جاسازی شده است. این دو مولفه همدیگر را به خوبی تکمیل می کنند.

 

19: مثلث های طلایی

مثلث های طلایی مشابه تکنیک ترکیب بندی عکاسی قانون یک سوم است. اما به جای شبکه مستطیلی، از خطوط مورب برای تقسیم از یک گوشه تا گوشه دیگر عکس استفاده می شود. دو خط کوچکتر با زاویه قائم به خط بزرگ می رسند. با این کار کادر به یک سری مثلث تقسیم می شود. با این شیوه ترکیب بندی عکاسی عنصر تنش پویا در عکس به وجود می آید. مانند قانون یک سوم از مثلث ها برای جایگذاری عناصر مختلف صحنه استفاده می شود.

 

 

 

تصویر بالا، شامل خطوط قطری است که خطوط مثلث طلایی را دنبال می کند. مسیر نورهای ترافیک به طور کامل خط مورب گوشه بالا سمت راست را به گوشه پایین سمت چپ دنبال می کند.  بالای ساختمان نیز درنزدیکی قطر کوچک قرار دارد. محل تلاقی خط کوچک سمت راست با خط بزرگتر نیز به گوشه بالای ساختمان می رسد.

 

 

در تصویر بالا، قانون ترکیب بندی عکاسی مثلث به شیوه ای زیرکانه تر نشان داده شده است. سر مجسمه ها یک مثلث ضمنی ایجاد کرده اند اما این خط دید ما را به برج ایفل هدایت می کند. محل تلاقی خط کوچکتر در سمت چپ با خط بلندتر درست در وسط برج اتفاق افتاده است. خط کوچکتر بین دو مجسمه در سمت راست واقع شده است. قانون مثلث ها یکی از شیوه های پیچیده ترکیب بندی عکاسی است اما در صورت عملی شدن ترکیب بندی های فوق العاده ای را به وجود می آورد.

 

 

 

20: نسبت طلایی

نسبت طلایی در ترکیب بندی عکاسی چیست؟ جواب خیلی ساده است: دو کمیت دارای نسبت طلایی هستند اگر نسبت آنها برابر با نسبت مجموع مقادیرشان به مقدار بزرگتر باشد. پیچیده شد؟ شاید فرمول ریاضی به این مفهوم کمک کند.

 

با اینکه نسبت طلایی پیچیده به نظر می رسد اما در واقعیت ساده است. این قانون نسخه پیچیده قانون یک سوم است. اما به جای شبکه منظم، کادر عکس به یک سری مربع تقسیم می شود. حال از این مربع می توان به شکل مارپیچ که شبیه حلزون است استفاده کرد. این طرح مارپیچی مارپیچ فیبوناچی نام دارد. این مربع ها به جایگذاری عناصر عکس کمک می کنند.

مارپیج طلایی بیش از 2400 سال است که وجود داشته است و در یونان ابداع شد. از این ترکیب بندی عکاسی در بسیاری از هنرها و معماری به طور گسترده استفاده می شود. از این شیوه به ویژه در هنر دوره رنسانس مورد استفاده قرار گرفته است.

 

 

 

این عکس در ونیز گرفته شده است. پل و پله ها در سمت چپ مربع بزرگی را نسبت به سمت راست اشغال کرده اند. مارپیچ فیبوناچی ما را به بالای پل و پایین به سمت دو خانم هدایت می کند.

 

 

 

نسبت طلایی را می توان در جهات مختلف تنظیم کرد. در عکس فوق که در براگ گرفته شده است مارپیچ ما را از سمت پل به سمت قلعه در ساحل هدایت می کند.

بدیهی است که در ذهن داشتن همه تکنیک های ترکیب بندی عکاسی هنگام عکسبرداری امری غیر ممکن است. مغز شما هنگ خواهد کرد. با این حال تمرین کنید تا از یکی دو تا از این تکنیک ها در هنگام عکسبرداری استفاده کنید.  پس از مدتی خواهید فهمید که این قانون ها در عکاسی شما نهادینه شده است و زمانی می رسد که بدون فکر کردن و فالبداهه از آنها استفاده خواهید کرد.

امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و به شما کمک کند تا عکاسی خود را به سطح بالاتری ارتقا دهید.

 

 

ندا متین 

3dArtist , طراح دکوراسیون داخلی , مدیر سایت سی جی مدل , ارشد معماری ,مدرس نرم افزارهای فتوشاپ و تری دی مکس و فلش و مارولوس .

دارای مدارک بین المللی سطح حرفه ای  فتوشاپ و تری دی مکس از کانادا و دانشگاه آکسفورد و نوبل آلمان .