امروز : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 13:30
0
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

منومنو

20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی(1)

تعداد بازدید : 2032

20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی(1)

20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی که در بهبود عکس به شما کمک می کند

وقتی که صحبت از ترکیب بندی عکاسی می شود تقریبا هر قانونی شکستی است. گذشته از این، چه کسی به جز مدیران مدرسه و دپارتمان های منابع انسانی از قانون خوشش می آید؟ با این همه چندین ترکیب بندی عکاسی وجود دارد که می تواند به شما در عکاسی کمک شایانی کند.

در این مقاله ما به معرفی 20 تکنیک برتر عکاسی به همراه مثال هایی از آن می پردازیم. در ابتدا چند تکنیک ساده را بیان می کنیم و در ادامه تکنیک های عکاسی پیشرفته تری را معرفی می کنیم.

در ابتدا باید تعریفی از ترکیب بندی عکاسی ارائه کنیم. ترکیب بندی شیوه قرار دادن مولفه های یک تصویر  در یک کادر را گویند. همانطور که بیان کردیم هیچ قانون سفت و سختی برای ترکیب بندی عکاسی وجود ندارد. همه این تکنیک ها هزاران سال است که مورد استفاده قرار می گرفته است و دستاوردهای

بیشماری نیز به همراه داشته است. در هنگام عکاسی بهتر است این تکنیک ها را در ذهن خود داشته باشید و بعد شروع به عکاسی کنید. در ابتدا با معروف ترین تکنیک های ترکیب بندی عکاسی شروع می کنیم:

  • 1 : قانون یک سوم

قانون یک سوم بسیار ساده است. یک کادر عکس را می توان به 9 مستطیل مساوی تقسیم کرد که مانند تصویر در 3 ردیف 3 تایی قرار می گیرند. بسیاری از سازندگان دوربین های عکاسی، قابلیت نمایش  این شبکه را در حالت نمای زنده قرار داده اند. می توانید دفترچه راهنمای دوربین خود را امتحان کنید تا این قابلیت را فعال کنید.

قانون یک سوم بیان می کند که مولفه های مهم تصویر را می توان در طول یک یا چند خط و یا جایی که خطوط همدیگر را قطع می کنند قرار داد. در همه ما این تمایل طبیعی وجود دارد که سوژه اصلی را در وسط قرار دهیم. قرار دادن سوژه عکاسی دور از مرکز توسط این قانون باعث ایجاد ترکیب بندی عکاسی جذاب تری می شود.

در این تصویر، خط افق در امتداد یک سوم پایین کادر صحنه قرار دارد و بزرگترین و نزدیک ترین درختان در امتداد خط سمت راست قرار دارند.  در صورتی که درختان بلندتر در مرکز قرار داشتند، دیگر چنین تاثیری وجود نداشت.

 

20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی که در بهبود عکس به شما کمک می کند

20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی که در بهبود عکس به شما کمک می کند

در این عکس که از میدان شهر قدیمی پراگوئه گرفته شده است، خط افق به موازات یک سوم کادر بالایی، ساختمان های اصلی در یک سوم میانی و خود میدان در یک سوم پایین کادر قرار دارد. مناره های کلیسا نیز در قسمت راست کادر نزدیک خط افق قرار دارند.

 

20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی(1)

20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی(1)

 

  • 2 : 1ترکیب بندی مرکزی و تقارن

در قانون یک سوم گفتیم که سوژه اصلی را می توان دور از مرکز قرار داد. در اینجا برعکس آن مد نظر ماست. مواقعی وجود دارد که قرار دادن سوژه اصلی در مرکز کادر بسیار خوب عمل می کند. مناظر قرینه گزینه مناسبی برای این نوع ترکیب بندی عکاسی هستند. کادرهای مربعی نیز برای اینکار خیلی خوب جواب می دهند.

 

 

این تصویر از پل Ha penny در شهر دوبلین ایرلند سوژه مناسبی برای ترکیب بندی مرکزی است. همچنین جاده ها و سازه های معماری نیز کاندیدای خوبی برای این نوع ترکیب بندی هستند.

صحنه هایی که داری بازتاب هستند فرصت مناسبی برای استفاده از اصل قرینه در ترکیب بندی عکاسی به شمار می روند. در این عکس، ترکیبی از دو قانون یک سوم و قانون تقارن استفاده شده است. درخت در خارج از مرکز عکس و در سمت راست تصویر قرار دارد. در عین حال آب دریاچه تقارن کادر را حفظ می

کند. شما نیز می توانید از چندین تکنیک ترکیب بندی عکاسی در یک عکس استفاده کنید.

 

3- جذابیت پس زمینه و عمق اضافه کردن جذابیت پس زمینه یکی از روش های عالی برای عمق بخشی به تصویر است. عکس ها به طور ذاتی دو بعدی هستند. افزودن جذابیت پس زمینه به کادر یکی از راهکارهای سه بعدی سازی تصویر است.

  • 3 : جذابیت پس زمینه و عمق

اضافه کردن جذابیت پس زمینه یکی از روش های عالی برای عمق بخشی به تصویر است. عکس ها  به طور ذاتی دو بعدی هستند. افزودن جذابیت پس زمینه به کادر یکی از راهکارهای سه بعدی سازی تصویر است.

 

 

این تصویر آبشاری در هلند است. تخته های سنگ رودخانه منبع فوق العاده ای برای ایجاد جذابیت پس زمینه هستند. افزودن جذابیت پس زمینه در ترکیب بندی عکاسی با استفاده از لنزهای زاویه باز نیز خیلی خوب جواب می دهند.

 

20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی(1)

20 تکنیک طلایی ترکیب بندی عکاسی(1)

 

این عکس از منطقه Docklands شهر دوبلین گرفته شده است. میخ لنگر جلوی اسکله در این تصویر برای افزودن جذابیت پس زمینه به کار رفته است که به نظر می رسد احساس عمق را به خوبی در ترکیب بندی عکاسی رعایت کرده است. زیرا از طرفی هم نزدیک ترین جسم به دوربین بود و هم پل و ساختمان های دیگر در دور دست قرار داشتند و بقیه چیزها هم مابین این دو بودند.

 

  • 4: کادر در کادر در ترکیب بندی عکاسی

کاربندی با قوس – ترکیب بندی عکاسی

یکی دیگر از راهکارهای ایجاد عمق در تصویر افزودن یک کادر درون کادر عکس است. به دنبال المان هایی مانند پنجره، قوس، و یا شاخه های آویزان باشید تا بتوانید صحنه را با آن کادر بندی کنید. اما این کادر لزوما نباید تمام صفحه را بپوشاند تا اثر خود را به خوبی نشان دهد.

 

 

 

در تصویر بالا که از میدان سنت مارک ونیز گرفته شده است نگاه کنید. در این تصویر از طاق قوس دار برای کادر بندی قصر سلطنتی و برج کیسا در انتهای میدان استفاده شده است. استفاده از طاق های قوسی برای نشان دادن مناظر یکی از روش های مرسوم ترکیب بندی عکاسی دوره رنسانس برای عمق بخشی به تصویر بوده است. همانطور که می بینید در زمان عکسبرداری میدان کاملا خالی بوده است. زیرا عکاسی در ساعت 5 صبح گرفته شده است که یکی از بهترین زمان ها برای گرفتن عکس است.

کادرها الزاما اشیای دست ساز بشر مانند قوس ها و پنجره ها نیستند. تصویر زیر از منطقه  Kildare ایرلند گرفته شده است. این بار تنه درخت در سمت راست قرار داده شده و از شاخه های معلق برای ایجاد کادر صفحه که شامل پل و خانه قایقی استفاده شده است. دقت کنید با اینکه کادر تمام صحنه را در بر نگرفته است با این حال حس عمق را در این نوع ترکیب بندی عکاسی به خوبی منتقل می کند.

 

 

استفاده از تکنیک ترکیب بندی کادر در کادر فرصت  مناسبی است که از خلاقیت خود برای ترکیب بندی عکس استفاده کنید.

 

  • 5 : خطوط راهنما

خطوط راهنما کمک می کند تا چشم  بیننده به سمت خاصی هدایت شده و المان های مهم صحنه بیشتر به چشم بیایند. هر چیزی از جاده گرفته تا دیوار و الگوها می تواند به عنوان خطوط راهنما استفاده شود. به عکس زیر توجه کنید.

 

 

در این تصویر که از برج ایفل گرفته شده است می توان دید که چگونه الگوی سنگ فرش خیابان به عنوان خطوط راهنما عمل می کنند. این خطوط نگاه ها را به سمت برج ایفل هدایت می کند. در این تصویر علاوه برخطوط راهنما از ترکیب بندی تقارن نیز استفاده شده است. تقارن محیط اطراف در این نوع ترکیب بندی عکاسی به خوبی قابل مشاهده است.

خطوط راهنما الزاماً نباید خطوط مستقیم باشند. در شکل زیر خطوط منحنی نقش خود را به عنوان خطوط راهنما به خوبی ایفا کرده اند. در این عکس، جاده منحنی نگاه را ابتدا به سمت راست کادر هدایت می کند و سپس با چرخشی به سمت چپ هدایت می کند تا به درخت برسد. علاوه بر این از قانون یک سوم نیز در این ترکیب بندی استفاده شده است.

 

 

 

  • 6: خطوط قطری و مثلث ها

اغلب گفته شده است که خطوط قطری و مثلث ها به عکس تنش پویا منتقل می کند. منظور ما از تنش پویا چیست؟ توضیح این موضوع می تواند کمی دشوار و متکلفانه باشد. این طور فرض کنید که خطوط عمودی و افقی ثبات را نشان می دهند. اگر شخصی بر روی یک سطح ایستا قرار گرفته باشد به صورت کاملا پایدار و ثابت به نظر می رسد. حال اگر آن شخص بر روی یک سطح شیب دار بایستد کمتر پایدار به نظر می رسد. این کار باعث ایجاد نوعی تنش پویای بصری می شود. ما در زندگی روزمره به خطوط مورب عادت نداریم. آنها به طور ناخودآگاه باعث ایجاد عدم ثبات و پایداری می شوند. استفاده از مثلث و خطوط قطری باعث ایجاد تنش پویا در عکس می شوند.

گنجاندن مثلث ها در عکس یکی از روش های موثر ایجاد تنش پویا در ترکیب بندی عکاسی است. مثلث ها می توانند اشکال مثلثی واضح و یا مثلث های غیر آشکار باشند. در ادامه توضیح بیشتری راجع به آن داده خواهد شد.

در تصویر زیر که از پل Samuel Beckett در دوبلین گرفته شده است از تعداد زیادی مثلث و خطوط قطری استفاده شده است. خود پل یک مثلث است. اما چندین مثلث غیر آشکار نیز در این تصویر وجود دارند. توجه کنید خطوط راهنما در سمت راست کادر به صورت قطری هستند  و مثلث هایی را تشکیل می دهند که همگی در یک نقطه با هم تلاقی دارند. به این خطوط مثلث های غیر آشکار گفته می شود. خطوط مورب در جهات مختلف باعث افزودن تنش پویا به منظره می شوند. در این تصویر از دو تکنیک ترکیب بندی عکس یعنی خطوط راهنما و خطوط مورب استفاده شده است.

 

 

 

در شکل زیر که از هتل de Ville در پاریس گرفته شده است  مثلث های غیر آشکار و خطوط مورب باعث ایجاد حس تنش پویا به تصویر شده اند. ما در زندگی روزمره عادت به  دیدن ساختمان هایی که به چنین زاویه ای متمایل باشند نداریم. این حالت کمی با اصل تعادل مغایرت دارد. اما همان چیزی است که تنش پویا را ایجاد می کند.

 

  • 7: الگو و بافت

انسان ها به طور معمول جذب الگوها می شوند. الگوها به لحاظ بصری جذاب هستند و هماهنگی را تداعی می کنند. الگوها می تواند ساخت دست انسان باشند مانند طاق های قوسی، و یا طبیعی باشند مانند گلبرگ های یک گل. استفاده از الگو در عکاسی یکی از روش های موثر ایجاد ترکیب بندی عکاسی است. حتی بافت هایی که از نظم کمتری برخوردارند نیز می تواند برای چشم خوشایند باشد.

عکس زیر در تونس گرفته شده است. در این عکس از سنگ فرش های خیابان برای هدایت چشم به سمت ساختمان اصلی استفاده کرده است. در خود ساختمان از قوس ها به عنوان الگو استفاده شده است. سقف گنبدی ساختمان نیز قوس های دوار زیرینش را تکمیل می کند.

 

 

 

در عکس دوم، که در تونس گرفته شده است بافت سنگ فرش ها نیز نوعی الگو در عکس هستند. این الگو نسبت به الگوی عکس قبلی نامنظم تر است اما بازی رنگ و نور در سطح دلپذیر است. همچنین دیوارها و سقف و راهرو نیز دارای الگوهای جالبی هستند. شاید تاکنون متوجه شده اید که قوس ها نیز از تکنیک کادر در کادر اطراف مرد و کافه استفاده کرده است.

ادامه در مطالب بعدی گذاشته شد

 

ندا متین 

 

 

3dArtist , طراح دکوراسیون داخلی , مدیر سایت سی جی مدل , ارشد معماری ,مدرس نرم افزار فتوشاپ  و فلش  .

دارای مدارک بین المللی سطح حرفه ای  فتوشاپ و تری دی مکس از کانادا و دانشگاه آکسفورد و نوبل آلمان .